In the Spotlight #4 – Gideon

Community betekent mensen en verhalen. De dynamiek van diversiteit is een essentieel onderdeel. In de wekelijkse spotlight van Chabad on Campus belichten we elke week een ander persoon met een eigen verhaal en achtergrond.

Onderwijs is een van de fundamenten waarop onze samenleving is gebouwd. Ik zie het onderwijs als een heipaal onder een huis; een huis zonder verankering met de grond waarop het staat, daar kan je wel in wonen, maar komt er een storm dan bestaat de kans dat je huis er niet meer is. De verankering met de grond zorgt ervoor dat het huis weer en wind doorstaat. 

Ik ben docent Maatschappijleer op een VMBO en daarnaast houd ik me bezig met het adviseren van politiek, overheden en onderwijsinstellingen over Burgerschap. Voordat ik in het onderwijs werkte was ik werkzaam in de media. Hierin miste ik iets maar wist niet wat. Na een sabbatical besloot ik om te kijken of onderwijs iets voor me was en besloot een jaar voor de klas te gaan staan. Nu zijn we ruim 20 jaar later en werk nog steeds in het onderwijs.

Blijf kritisch denken, maak je eigen beslissingen en heb je ergens een mening over uit deze niet alleen maar probeer ook een steentje bij te dragen.
spotlight - Gideon - Onderwijs

Veel van wat ik nu merk aan maatschappelijke ontwikkelingen komt voort uit een gevoel bij veel mensen van een onbehagen en unheimisch gevoel die al jaren als een veenbrand door Europa woekert en sinds de corona pandemie aan het oppervlak komt. Door internet en sociale media wil elke persoon zijn eigen gelijk etaleren en delen, zonder kritisch zelf te kijken of datgene wel juist is. Wat misschien nog veel erger is vind ik is niet het verspreiden van desinformatie of het juist achterhouden van informatie, maar dat mensen niet meer nadenken over wat de consequenties van hun handelen is. Dit zal voor de toekomst een nog groter probleem worden in onze samenleving vermoed ik.

Tot mijn 15e heb ik in Twente gewoond en ging wekelijks naar Joodse les in Enschede en geregeld naar sjoel. Vanaf mijn 15e heb ik in Amstelveen/Amsterdam gewoond en sindsdien ben ik eigenlijk continu betrokken geweest bij allerlei organisaties. Van BBYO, Sjoeche en EUJS in mijn studententijd tot aan CIA, NIHS, NIK en Maccabi op latere leeftijd. Ik heb van huis uit altijd meegekregen dat jezelf de gemeenschap vorm kan geven waarin je zit. Ik kreeg mee dat dit de Joodse gemeenschap is, een ander bijvoorbeeld de hockeyclub.

Het NIW is in mijn ogen een van dé instituten van Joods Nederland en ben dan ook trots toen ik 4 jaar geleden ben gevraagd om voorzitter te worden van Stichting NIW die het blad wekelijks uitbrengt. Het NIW is het oudste opinieblad van Nederland (sinds 1865) en het enige Joodse weekblad van Nederland. Mijn taak is, zoals ik gekscherend zeg, ervoor zorgen dat het NIW elke vrijdag bij de lezer op de deurmat ligt. We werken als vrijwilligersbestuur met een professionele redactie en administratie die inhoudelijk verantwoordelijk zijn voor het NIW en zorgen dat het blaadje ook daadwerkelijk wekelijks bij de abonnees komt. 

Ik ben niet zozeer religieus betrokken bij de Joodse gemeenschap, ja de Joodse feestdagen en vrijdagavond vieren wij, ik ben meer verankerd met mijn Joodse identiteit door verbondenheid en geschiedenis. Ik vind het geweldig als waar in de wereld ik ook ben ik andere Joden ontmoet. Doordat ik al heel lang actief ben in allerlei internationale Joodse organisaties heb ik een netwerk aan mensen in de wereld waar ik voor wat dan ook een beroep op kan doen. 

Chabad on Campus vult een gat binnen de Joodse gemeenschap. Door internationalisering en snel veranderende samenlevingen, is Chabad on Campus een centrum voor mensen die voor korte of langere periode in Amsterdam zijn en zich prettig voelen in een internationale omgeving. Dit was er nog niet in Nederland.

Er is behoefte aan een ander type Joodse ‘community’. Een bepaalde gemeenschapszin zoals de generatie van mijn ouders had, is in mijn generatie en de generaties onder mij veel minder aanwezig. Het individualisme en het ‘what’s in it for me’ spelen een belangrijke rol bij de invulling van hun Jodendomsbeleving. Hier speelt Chabad on Campus goed op in door voor niche doelgroepen activiteiten te ontwikkelen waardoor eenieder zich prettig voelt bij een bepaalde activiteit.  

Sinds 2 jaar zit onze dochter Ella op Joodse zondag les bij Esty. We vinden het belangrijk dat ze de Joodse tradities en gebruiken meekrijgt op een speelse en leuke manier. De persoonlijke aandacht doordat er in kleine groepjes les wordt gegeven spreekt mij ook erg aan. Vaak breng ik Ella op zondagochtend naar de les en blijf dan vaak nog even praten met andere vaders en Yanki. Dat is denk ik ook belangrijk dat Chabad on Campus niet alleen Joodse les geeft aan kinderen maar hierbij ook probeert de ouders te betrekken.

 Een van de mooiste uitspraken die ik ken en ook vaak gebruik is: Wie een mens redt, redt de mensheid. 

Jan van Brakel
Content Creator & Youth Worker at Chabad On Campus NL

Andere blogs

Jonge Joodse gemeenschap viert Poeriem op Amsterdamse Zuidas, ondanks oorlogsbezorgdheden

Afgelopen weekend kwamen zo’n 250 jonge Joodse studenten en young professionals samen op de Amsterdamse Zuidas om Poeriem te vieren, ondanks toenemende zorgen over de oorlogssituatie in het Midden-Oosten en de onzekerheid over gijzelaars.

Spotlight: Elize – #40

Ik ben Elize, geboren in Amersfoort, Woon in Ede en studeer nu in Wageningen en ben behalve student ook betrokken bij de Joodse Jeugdorganisatie Tikwateenoe.

Poeriem: Een Verhaal van Overwinning en Feestelijkheid

Het verhaal van Poeriem begint in de oude tijden van het Perzische rijk en maar één vrouw die een heel volk redde.