Poeriem: Een Verhaal van Overwinning en Feestelijkheid

In de oude tijden van het Perzische rijk, ongeveer 400 jaar voor de gebruikelijke jaartelling, strekte de invloed van het Perzische rijk zich uit over 127 landen. In deze kosmopolitische samenleving woonden Joden verspreid over vele regio’s. Het verhaal van Poeriem, een viering die deze dagen nog steeds levendig wordt gehouden, vindt zijn oorsprong in deze periode.

Koningin Esther

Het verhaal begint met Koning Achasveros (Achashverosh) die koningin Vashti ter dood veroordeelt nadat ze zijn bevelen weigerde op te volgen. Een zoektocht naar een nieuwe koningin wordt georganiseerd, en een jong Joods meisje genaamd Esther wordt uitgeroepen tot de nieuwe koningin. Echter, Esther houdt haar Joodse identiteit verborgen.

Terwijl Esther haar ware identiteit verborgen hield, rees er echter een dreiging op in de vorm van Haman, een hooggeplaatste functionaris die een diepe haat jegens de Joden koesterde. Mordechai, een Joodse leider, weigerde te buigen voor Haman, wat leidde tot Hamans wraakzuchtige plan om op de 14e van de maand Adar alle Joden in het rijk te doden, een datum gekozen door het werpen van het lot.

Mordechai drong er bij Esther op aan om de koning in te lichten over Hamans duistere plannen, maar Esther aarzelde uit angst voor haar eigen leven. Uiteindelijk vroeg ze Mordechai om alle Joden in de stad Sushan samen te brengen voor drie dagen van vasten, gebed en inkeer.

Overwinning op Haman

Op de derde dag nodigt Esther Haman en de koning uit voor twee diners waar ze uiteindleijk haar ware identiteit onthult en Haman beschuldigt van zijn plan om haar volk uit te roeien. Haman wordt ter dood veroordeeld en Mordechai wordt tot minister-president benoemd in zijn plaats. Een nieuw decreet wordt uitgevaardigd, waarin de Joden het recht krijgen zich te verdedigen tegen hun vijanden.

Op de 13e van de maand Adar vochten de Joden dapper en versloegen velen van hun tegenstanders. Op de 14e van Adar rustten ze uit en vierden hun overwinning. In de hoofdstad Sushan duurde de strijd een extra dag, en dus wordt Poeriem in steden met muren zoals Jeruzalem op de 15e van Adar gevierd, terwijl elders de 14e de dag van feestelijkheid is.

Het hart van Poeriem

Het hart van Poeriem wordt gevormd door vier mitzvot die allemaal beginnen met de letter M:

  • Megilah: Het tweemaal lezen van het Boek Esther.
  • Matanot Le’evyonim: Het geven van giften aan de armen.
  • Mishloach Manot: Het sturen van geschenken aan vrienden.
  • Mishte: Het houden van feen feestelijke maaltijd.


Een van de favoriete Poeriem lekkernijen zijn de Aznei Haman, de Hamansoren.  Deze feestelijke dag gaat gepaard met een lichte, vrolijke sfeer waarin kinderen en soms zelfs volwassenen zich verkleden. Deze traditie herinnert aan het feit dat in het verhaal van Poeriem G-d verborgen was, Zijn naam wordt zelfs niet genoemd.

De dag voor Poeriem, Ta’anit Esther,  is het gebruikelijk is om te vasten. Dit vasten herinnert aan de ernst van de situatie waarin het Joodse volk zich bevond en de gebeden die werden uitgesproken voor hun bescherming.

Data en tijden

Vastendag van Esther valt dit jaar op 21 maart. Vasten begint om 4:45 uur en eindigt om 19:43 uur.
Poeriem begint dit jaar op 23 maart om 19:59 uur (na afloop van sjabbat) en gaat door tot de avond van 24 maart.

Yanki Jacobs
Yanki Jacobs is an Amsterdam-based rabbi and the 15th generation of Dutch Jews. He offers spiritual guidance to individuals in the Netherlands University Campuses and ‘Zuidas,’ the financial district of Amsterdam South. In addition to his rabbinical duties, he conducts research and publishes works exploring a range of topics such as ethics, education, leadership, identity, and communal values. Alongside his wife, Esty, he leads the Dutch chapter of Chabad on Campus and as well as the Chabad Community of Amsterdam South.

Andere blogs

Angst en Vertrouwen: Een Dynamische Wisselwerking – Parasjat Beshalach – Column

Griekse filosofen beschouwen phobos (angst) en pistis (vertrouwen) als tegenstellingen, maar wat zegt het jodendom over de relatie tussen emunah (geloof) en yirah (vrees)?

Ons Bewijzen: De Hedendaagse Strijd van de Joodse Gemeenschap

Deze column reflecteert op de tien plagen worden gezien als een les voor de Egyptenaren over arrogantie en onderdrukking. Rabbijn Yanki Jacobs vraagt zich af of de Joodse gemeenschap zich vandaag de dag moet blijven bewijzen om erbij te horen in de samenleving.

De Kracht van het Gezin: Het Geheim van Joodse Overleving

Een blik op de wekelijkse toralezing – Parasjat Sjemot (Exodus 1:1 – 6:1) door landelijk studentenrabbijn Yanki Jacobs